Η 6η Μαρτίου καθιερώθηκε από υο Υπουργείο Παιδείας ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού .Ο όρος " εκφοβισμός και βία στο σχολείο " ( school bullying) χρησιμοποιείται για να περιγράψει μια κατάσταση, κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη, απρόκλητη, συστηματική και επαναλαμβανόμενη βία και επιθετική συμπεριφορά, με σκοπό την επιβολή, την καταδυνάστευση και την πρόκληση σωματικού και ψυχικού πόνου σε μαθητές από συμμαθητές εντός και εκτός σχολείου.
Η επιθετική συμπεριφορά μεταξύ των μαθητών εκδηλώνεται με διάφορε μορφές βίας : Ήπιας [λεκτικό εκφοβισμός, πειράγματα, βρίσιμο, ειρωνική συμπεριφορά, απειλές, διάδοση φημών] . Ακραίας [συγκρούσεις με ρατσιστικά ή άλλα χαρακτηριστικά, χτυπήματα , σπρώξιμο, σεξουαλική παρενόχληση, χειρονομίες]. Διαφορετικοί
Η ενδοσχολική βία είναι ομαδικό φαινόμενο μιας και δεν αφορά μόνο τον θύτη και το θύμα, αλλά και όσους είναι παρόντες ή γνωρίζουν την ύπαρξή του δηλαδή τους παρατηρητές που μπορεί να είναι είτε μαθητές είτε ενήλικες. Ο σχολικός εκφοβισμός έχει αρνητικές στο κλίμα του σχολείου, στην κοινωνικοποίηση των παιδιών , στην επικοινωνία στην εκπαιδευτική κοινότητα , αλλά και στην μετέπειτα κοινωνική ενσωμάτωση στην κοινωνία.
Ο εκφοβισμός μπορεί να λάβει διάφορες μορφές όπως:
Σωματικός: άσκηση φυσικής βίας [χτυπήματα, τσιμπήματα, δαγκωνιές, σπρωξίματα]
Λεκτικός: χρησιμοποίηση υβριστικών ή περιπαικτικών εκφράσεων, απειλών και εκβιασμού [πειράγματα, παρατσούκλια, κοροϊδία, διακρίσεις, ντροπιαστικά σχόλια].
'Έμμεσος ή Κοινωνικός: εσκεμμένος συχνός αποκλεισμός μαθητών από κοινωνικές δραστηριότητες, κοινωνική απομόνωση, διάδοση κακοήθων και ψευδών φημών, επιδιωκόμενη απομάκρυνση των φίλων , κλοπές ή ζημιές στα προσωπικά αντικείμενα του θύματος.
Ηλεκτρονικός (cyberbullying): η επαναλαμβανόμενη και εκ προθέσεων βλάβη που προκαλείται διαμέσου της χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών, κινητών τηλεφώνων και άλλων ηλεκτρονικών συσκευών.
Ρατσιστικός: υβριστικές ή περιπαικτικές εκφράσεις για τη φυλή, την εθνικότητα, την θρησκεία, την ταυτότητα αναπηρίας, τη σεξουαλική ταυτότητα τους θύματος.
Σεξουαλικός:
Η πρόληψη και η αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του εκφοβισμού απαιτεί την ενημέρωση, ευαισθητοποίηση, αξιοποίηση και ανάπτυξη κοινών δράσεων από το σύνολο όλων των εμπλεκομένων, δηλαδή του σχολείου, της οικογένειας και της τοπικής κοινωνίας. και θα πρέπει όλοι να συνεργαστούν σε ένα πλαίσιο μιας ολιστικής αντιμετώπισης.
Πιο συγκεκριμένα:
--. Οι γονείς έχουν υποχρέωση να μαθαίνουν στα παιδιά την έννοια της διαφορετικότητας καθώς και της ισότητας. Όλοι είμαστε ίσοι αλλά όχι ίδιοι. Αν εντοπίσουν κάποιο εντοπίσουν κάποιο από τα προαναφερόμενα συμπτώματα και υποψιάζονται ότι το παιδί τους έχει πέσει θύμα εκφοβισμού πρέπει να προσεγγίσουν το παιδί και να απευθυνθούν στους εκπαιδευτικούς και στις Διευθύνσεις των σχολείων. . Το παιδί θα πρέπει να αισθανθεί ότι είναι δίπλα του και το στηρίζουν οι γενείς και το σχολείο
Στο σχολείο να αφιερώνουν διδακτικές ώρες για να ενημερώνουν τα παιδιά, να είναι κοντά τους για να νιώθουν ασφάλεια για να μιλήσουν για οτιδήποτε και πρέπει η εκπαιδευτική κοινότητα συστηματικά να επιμορφώνεται καθώς και να αναπτύσσεται η συνεργασία με τις κοινωνικές υπηρεσίες της χώρας υποδοχής.
Τα ΜΜΕ θα πρέπει να χρησιμοποιούνται για να προβάλουν ιστορίες εκφοβισμού, να παρέχουν συμβουλές και υποστήριξη
Σε επίπεδο κοινωνίας θα πρέπει γίνουν προσπάθειες ενδυνάμωσης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και ενίσχυση των αξιών του σεβασμού , της ισότητας και της αλληλεγγύης.