Στον ίδιο ενεστώτα, οι υφιστάμενοι ‘ορίζοντες’ για τα άτομα με αυτισμό και συστηματικές ανάγκες υποστήριξης κινούνται αποκλειστικά στο ‘δίπολο’ της απευκταίας ‘ιδρυματικής φροντίδας’ ή της δια βίου ‘παραμονής’ στους κόλπους της ‘οικογενειακής φροντίδας’, με την ελάχιστη προς τούτο συμπαράσταση που παρέχεται από την πολιτεία, να αδυνατεί να μετριάσει την ένταση της ανασφάλειας των οικογενειών για το αβέβαιο μέλλον των μελών τους με αυτισμό. Στον ίδιο ενεστώτα, το μονολιθικό «‘όμοιο’ – ‘διαφορετικό’» συσκοτίζει τις διαβαθμίσεις του ‘πραγματικού’ και τις συνεισφορές, υφιστάμενες και δυνητικές, των ατόμων με αυτισμό στη γενική ευημερία των κοινοτήτων τους. Ακόμα περισσότερο, κατευθύνει την οπτική και τις συνειδήσεις από τη συστηματική προβολή τους ως θύματα κοινωνικής ευπάθειας και ελλιπούς κατανόησης, που χρήζουν αρωγής, συμπάθειας ή οίκτου, καθιστώντας ευεπίφορο τον πληθυσμό τους σε περαιτέρω στιγματισμό και περιθωριοποίηση, βάλλοντας, συνάμα, την εξέλιξη της προσωπικότητάς τους. Στον ίδιο ενεστώτα, το αλλαγμένο οικουμενικό τοπίο της υγειονομικής κρίσης ‘πυργώνει’ καινούριες ανασφάλειες για τα άτομα με αυτισμό: Πόσο ‘αδιάβροχη’ είναι η προστασία των ίδιων και των δικαιωμάτων τους στην ‘καταιγίδα’ των μέτρων και προτεραιοτήτων που προωθούν οι δυνάμεις της πανδημίας; Πόσο ανθεκτική θα παραμείνει, στις πολλαπλές πιέσεις που ασκούνται πάνω της, η όποια προοδευτική τροχιά διαγραφόταν πριν από την πανδημία; Πόσο πιθανό είναι, στα νέα ζητούμενα της κοινωνικής αλληλεπίδρασης, να παγιδευτούν και πάλι τα άτομα με αυτισμό στην ‘εικόνα του άλλου’ που στιγματίζεται απερίσκεπτα από τα ενστικτώδη συστήματα αντιλήψεων και προκαταλήψεων των ‘διακριτών κοινοτήτων όμοιων’; Στον ίδιο ενεστώτα, παραμένει αδιάσειστο το γεγονός πως όποιες παραδοχές και όποιες αναγκαιότητες για τα άτομα με αυτισμό υπήρχαν πριν από την πανδημία, έχουν υπόσταση και στη διάρκειά της, θα υφίστανται και αφού εξασθενήσουν οι κλυδωνισμοί της.
Για αυτούς τους λόγους, τους προφανείς και τους πρωτοφανείς, σήμερα, 2 Απριλίου 2021, η ΠΟΣΓΚΑμεΑ και εμείς, οι γονείς και κηδεμόνες των ατόμων με νοητική αναπηρία, αυτισμό, σύνδρομο Down, εγκεφαλική παράλυση, βαριές και πολλαπλές αναπηρίες, στον ενεστώτα της ‘εμποδισμένης συνύπαρξης’, τόσο από την πανδημία όσο και από την ‘κανονικότητα’: .....ασφαλώς και θα τιμήσουμε την Παγκόσμια Ημέρα Ενημέρωσης και Ευαισθητοποίησης για τον Αυτισμό! Όχι, όμως, καταναλώνοντας ασμένως κοινότοπες δηλώσεις ευμένειας, που ούτε κατασιγάζουν την αμφιθυμία, ούτε αποτελούν αξίωσή μας. Θα την τιμήσουμε, παραμένοντας πιστοί/ές και επάγρυπνοι/ες στον αγώνα μας: .....για έναν ‘ορίζοντα δυνατοτήτων’ στο μέλλον των παιδιών και ατόμων με αυτισμό και κάθε μορφής αναπηρία, που μόνο οι ‘πράξεις στο παρόν’ μπορούν να ανοίξουν! ....μέχρι τα λόγια που ειπώθηκαν και που θα ειπωθούν, μέχρι οι θεσμικές ρυθμίσεις που συντελέστηκαν και θα ακολουθήσουν, να συγχρονιστούν με την ουσία, να γίνουν βίωμα και εμπειρία! .....μέχρι τα παιδιά και οι οικογένειές μας να έχουν στη διάθεσή τους μια πανοπλία αντιμετώπισης των προκλήσεων του δικού τους ιστορικού παρόντος και τα εφόδια να διάγουν τον βίο τους με ασφάλεια και αξιοπρέπεια στον δικό τους ενεστώτα! ....μέχρι να αναγνωριστεί πως η πολύτιμη συνεισφορά του ευμενώς αποδεκτού ‘άλλου" τον καθιστά ουσιαστικά ‘εταίρο’ και όχι ‘έτερο’ στην αγαστή συστέγαση στην ευρυχωρία της κοινωνικής και ανθρώπινης πολυμορφίας!
___________________________________________________________________________________
i Σε παγκόσμια κλίμακα η διαταραχή στο φάσμα του αυτισμού εμφανίζεται τουλάχιστον σε 1 ανά 100 άτομα (σχ.:https://www.autismeurope.org/about-autism/prevalence-rate-of-autism/), παρουσιάζει ταχεία αύξηση τις τελευταίες δεκαετίες, οι δε πρόσφατες μελέτες αποκαλύπτουν ολοένα και μεγαλύτερα μεγέθη. ii Οι δυνατότητες για τα άτομα με αυτισμό να ωφεληθούν υπηρεσιών πρώιμης παρέμβασης και προσχολικής αγωγής, περιορίζεται στην πραγματικότητα σε εκείνες που παρέχονται από μερικές μη κυβερνητικές οργανώσεις, αφού η ανάπτυξη δημόσιων δομών πρώιμης παρέμβασης, παρά την ύπαρξη σχετικής νομοθεσίας – Ν.3699/2008, δεν έχει επαρκώς προχωρήσει.
iii Η πρόσβαση στις υποχρεωτικού χαρακτήρα εκπαιδευτικές διαδικασίες εξακολουθεί, παρά τις όποιες θεσμοθετήσεις (ένταξη, παράλληλη στήριξη, ειδική εκπαίδευση ανάλογα με το βαθμό λειτουργικότητας, εξέταση με υποστήριξη) να προβάλει αποκλεισμούς για τα άτομα με αυτισμό και άλλες αναπηρίες, ελλείψει επαρκών υποδομών, στελέχωσης, προσαρμοσμένων προγραμμάτων και εκπαιδευτικών μέσων στις ανάγκες τους, και συνολικά μιας παγιωμένης λογικής που σταθερά προωθεί διαχωρισμούς στη γενική και ειδική εκπαίδευση, προτεραιοποιώντας την πρώτη τόσο σε επίπεδο πρακτικής όσο και θεσμοθετήσεων (λ.χ. ο πρόσφατος Νόμος για το Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης, που προσπέρασε, για ακόμη μια φορά, την εξέταση της επαγγελματικής κατάρτισης των ατόμων με αναπηρία